Taidelainaamo

Taidelainaamo on ollut vuodesta 1985 lähtien tärkeä osa Jyväskylän Taiteilijaseuran toimintaa. Taidelainaamo välittää Jyväskylän Taiteilijaseuran jäsenten sekä galleriassa hiljattain näyttelyn pitäneiden taiteilijoiden teoksia. Yli 1 000 teoksen kokoelma sisältää grafiikkaa, maalauksia, piirustuksia, valokuvateoksia sekä veistoksia yli sadalta eri taiteilijalta.

Taidelainaamo toimii Galleria Beckerin yhteydessä, osoitteessa Seminaarinkatu 28, Jyväskylä. Taidelainaamolla on myös verkkolainaamo, josta voi ostaa tai lainata seuran jäsentaiteilijoiden, Luovan valokuvauksen keskuksen sekä Materia ry:n jäsenten teoksia. Lisäksi verkkolainaamossa on joitakin Galleria Beckerissä hiljattain näyttelyn pitäneiden taiteilijoiden teoksia.

Taiteilijaseura on avannut uuden taidelainaamotoimipisteen, Ratamon taidelainaamon yhdessä Luovan valokuvauksen keskuksen ja Keski-Suomen muotoilu- ja taideteollisuusyhdistys Materia ry:n kanssa. Valikoima keskittyy pääosin muotoiluun, taidekäsityöhön, valokuvaan ja grafiikkaan.

Ratamon taidelainaamo toimii osoitteessa Veturitallinkatu 6, Jyväskylä.

Näiden videoiden avulla voit tutustua sekä Beckerin että Ratamon taidelainaamon toimintaan:

Osta tai lainaa

Taidelainaamo tarjoaa asiakkaille vaivattoman tavan hankkia laadukasta taidetta omaksi tai vuokralle. Asiakas voi vuokrata teoksen edullisella kuukausimaksulla ilman korkoa tai muita kuluja. Teoksen voi myös lunastaa omaksi maksamalla kuukausimaksua, kunnes teos on kokonaan maksettu. Suoritetut lainamaksut hyvitetään täysimääräisesti teoksen myyntihinnasta.

Lainasopimus voidaan tehdä määräajaksi tai toistaiseksi. Asiakas voi halutessaan palauttaa teoksen, jolloin lainasopimus päättyy välittömästi.

Teoksen voi myös lunastaa omaksi kertaostona.

Asiakkaana voi olla yksityinen henkilö, yritys tai yhteisö.

Jos teoksen valitseminen lahjaksi tuntuu vaikealta, taidelainaamosta on mahdollisuus hankkia lahjakortti.

Hinnasto

teoksen hintalainausmaksu/kk
alle 200 €10 €
201–700 € 20 €
701–1 000 €30 €
1 001–1 500 €40 €
1 501–1 800 €50 €
yli 1 800 €sopimuksen mukaan

Taidelainaamon säännöt

1. Taidelainaamon tarkoituksena on lainata taideteoksia korvausta vastaan.
  2. Taidelainaamo toimii seuran toimitilassa gallerian aukioloaikoina.
  3. Peruslaina-aika on yksi kuukausi, mutta teoksen voi lainata ennalta sovituksi pitemmäksi ajaksi. Laina-ajan kuluttua umpeen teos on palautettava lainaamoon tai siitä on tehtävä ostosopimus.
  4. Lainaaja maksaa teoksesta kuukausittain taiteilijaseuran vahvistaman lainausmaksun.
  5. Lainaaja on velvollinen korvaamaan laina-aikana teokselle mahdollisesti aiheutuneet vahingot.
  6. Jos lainaaja haluaa ostaa teoksen, suoritetut lainamaksut vähennetään teoksen myyntihinnasta. Teoksen voi ostaa ilman lainaustakin. Kaikki teokset eivät ole lainattavissa.

Jyväskylän taiteilijaseuran galleria- ja taidelainaamokoordinaattori
Tuija Ollikainen
galleria.jkltaiteilijaseura (ät) gmail.com

Ratamon taidelainaamo museoassistentti